Posts

Sarvajayā Devī or Viṃśabhujā Gaurī

Image
  Sarvajayā Devī or Viṃśabhujā Gaurī  (सर्वजया देवी / विंशभुजा गौरी) Introduction:—  There is a temple of Goddess Pārvatī's special form in the Varanasi. She's Sarvajayā Gaurī (सर्वजया गौरी), the Slaughter of Raktāsura (रक्तासुर), the son of Mahiṣāsura. Her appearance story and Vrata vidhi are portrayed in the Saura Purāṇa and the Brahma Purāṇa respectively.  Gaṇeśajananī Pārvatī Goddess Pārvatī, who is—  एकाक्षरीति विख्याता ब्राह्मी दाक्षायणीति या। उमा हैमवती दुर्गा सती माता महेश्वरी॥  आर्याम्विका मृड़ानी च चण्डी नारायणी शिवा। महालक्ष्मीर्जगन्माता कालिका मेनकात्मजा ॥  [[ Reference:— Saura Purāṇa: Chapter 49 : Raktāsura Vadh]]  Goddess Pārvatī is known as Ekākṣarī, Brāhmī (daughter of Brahmā, mentioned in Varāha Purāṇa), Dākṣāyaṇī (Dakṣa's daughter), Umā (herself is Praṇava), Haimavatī (daughter of Himavāna), Durgā (slayer of Durgamāsura), Satī, Mātā, Maheśvarī (the supreme goddess), Āryā (the benign goddess), Āmbikā (Mother), Mṛḍānī (wife of Mṛḍa ...

পার্বতী — পর্বতকন্যা, অবহেলিতা, বারবার আক্রমণের লক্ষ্য — রক্ষিত হন কদাচিৎ

Image
পার্বতী — পর্বতকন্যা, অবহেলিতা, বারবার আক্রমণের লক্ষ্য — রক্ষিত হন কদাচিৎ পোস্ট ক্রেডিট: নিহাল ঠাকুর (Quora) মূল লিংক: ক্লিক করুন ডিজিটাল জগতে, যেখানে নানা মত, বিশ্বাস ও সংস্কৃতির সংঘর্ষ ঘটে, সেখানেই আজ দেবী পার্বতী একটি নীরব কিন্তু নিরবচ্ছিন্ন বিরোধিতার লক্ষ্যবস্তু হয়ে উঠেছেন। যাঁর গুরুত্ব সনাতন ধর্মে অপরিসীম, তাঁকেই আজকের ইন্টারনেট পরিসরে অদ্ভুতভাবে অবহেলা ও কটাক্ষের শিকার হতে দেখা যায় — এবং দুর্ভাগ্যবশত, এই বিষয়গুলো প্রায় কখনোই আলোচিত হয় না। অন্যান্য দেবতাদের বিরুদ্ধেও সমালোচনা হয়, কিন্তু পার্বতীকে ঘিরে বিদ্বেষ সাধারণত সুকৌশলে ঢেকে রাখা হয় — কখনো মিম, কখনো কটাক্ষাত্মক মন্তব্য, আবার কখনো বিকৃত ব্যাখ্যার আড়ালে। তাঁকে কখনো “যজ্ঞ-ভক্ষণকারিণী,” কখনো “অসম্পূর্ণ অর্ধাংশ,” আবার কখনো “শাক্তধর্মের অযোগ্য” বলে কুৎসা রটানো হয়। অথচ এই বিদ্বেষের সবচেয়ে বিপজ্জনক দিক হলো — এই বিষয়ের প্রতি সকলের নিস্পৃহতা, নীরবতা। কারও কারও মতে, এটি অন্য দেবীর প্রতি ভক্তির প্রকাশ — যেমন বিষ্ণুপ্রিয়া লক্ষ্মীর। কিন্তু গভীরভাবে দেখলে দেখা যায়, এ যেন পার্বতীর মর্যাদাকে হ্রাস করার অজুহাত মাত্র। ভক্তি মানে তো অ...

Goddess Tvaritā or Trotalā

Image
  Tvaritāgaurī or Trotalā Devī  Among the infinite forms of the Parāśakti (Supreme primordial energy), Tvaritā is one of the foremost. She belongs to the krama of Gaurī Devī or Gaurīkula. But often she is worshipped in Saubhāgyakrama/ Śrīvidyā, Kubjikākrama and Kālīkrama. Goddess Tvaritā is also known as Trikaṇṭakā (त्रिकण्टका), Trotalā (त्रोतला) & Kīrātagaurī (किरातगौरी).  Tvaritāgaurī Etymology:—  The Trotalā Tantra says,  ओंकाराच्चायते सर्वांस्त्रासते चैव सर्वतः । त्रोतला तेन आख्याता तन्त्रार्थोयं प्रतिष्ठितः ॥83 ~ Trotalā Tantra : Chapter 1 Meaning:— The Goddess herself is the Praṇava (Oṃkāra) and She is the source of dread for all beings.  The Tantrapaddhati states,  शङ्करेन विजयस्य तपोभिस् तोषितेन वरदेन वनान्ते। या किरातवपुषा सह गौरी स्वागता जयति सा त्वरिताख्या ॥  [[ Reference:— Tantrapaddhati: Chapter 22]] The Tantrapaddhati presents Tvaritā as Gaurī, that is, as Pārvatī, Śiva's consort, in the form of a tribal woman - Śavarī, an identi...

The tale of Goddess Annapurna

Image
  The tale of Goddess Annapūrṇā  Introduction:—  Annadānaratā Pārvatī नित्यानन्दमयीं सदाशिवमनःसम्मोहिनीं चित्कलाम् संसारार्णव-तारिणीं त्रिजगतामुत्पत्तिमूलाश्रयाम्। ध्यान-ज्ञान-निदानहेतुविभवां व्रह्मादिभिः सेविताम् भूतानां परिपालनाश्रयतमां तामन्नपूर्णां श्रये ॥ ~ Annadā Kalpa Tantra : 1st Chapter  Nityānandamayīṁ Sadāśiva-manaḥ-sammohinīṁ Citkalām Saṁsārārṇava-tāriṇīṁ Trijagatām-utpatti-mūlāśrayām । Dhyāna-jñāna-nidāna-hetu-vibhavāṁ Brahmādibhiḥ sevitām Bhūtānāṁ paripālanāśrayata-māṁ Tām Annapūrṇāṁ śraye ॥ I take refuge in Annapūrṇā, Who is the  Nityānandamayīṁ or the   embodiment of eternal bliss ( Equal to Kāmakalā state, She's Ānandaśakti), Who enchants the mind of Sadāśiva – the Supreme Lord (She controls 34th or SadāśivaTattva), Who is the supreme consciousness (or the Consciousness/ Vimarśa of Paramaśiva ) itself. She ferries beings across the ocean of worldly existence or  Saṁsārārṇava  (who uplifts the individual state), Is the root suppor...

Vindhyavasini Shaktipeeth

Image
  Bhagavatī Vindhyavāsinī  Śaila or Vindhyācala Mahāpīṭha शैलपीठ विन्ध्याचल   Introduction:—  Vindhyācala (विन्ध्याचल) is one of the most famous Śākta shrine in the north India. It has a great significance, history and glories. The residing goddess of Vindhyācala Mahāpīṭha is Vindhyeśvarī (विन्ध्येश्वरी). She's also known as Ekānaṃśā , Vindhyavāsinī, Keleśvarī, Nandā, Yogamāyā, Kṛṣṇapiṅgalā etc. In the Mahāvidyā list of Niruttara Tantra, she's mentioned as Śailavāsinī Mahāvidyā.  Vindheśvarī Devī Vindhyācala Mahāpīṭha:—   In the 51 Śaktipīṭhas list of Lalitopākhyāna, Yoginīhṛdaya, Meru Tantra etc texts, Vindhyācala is portrayed as the 43rd Mahāpīṭha. As per Devī Bhāgavata Purāṇa, Goddess Dākṣāyanī's buttock (Nitamba) was fallen here. As a result the residing goddess is called as Nitambā Devī.  According to the  Khañjanīmata tantra, Vindhyācala or "Śailapīṭha" belongs to 64 Mahāpīṭhas.  शैलपृष्ठे तु त्रिजटां शैलराजसमायुताम् । महाडमरुकहस्ता च त...
Image
  The Śākta Doctrine Due to the influence of modern feminism, opportunists from various communities have started interpreting the Śākta tradition according to their own perspectives. To them, it seems as though Śāktism is merely a shelter for all goddesses—where every goddess is supposedly established in the Supreme Reality. But is that truly the case? [[ Jaya Mā Kālī : Picture of Kalighat ]] Among male deities, Śiva(शिव) has his own tradition called Śaiva , Viṣṇu(विष्णु) has Vaiṣṇava , and for Brahmā , there was V airiñca or Brahma-mata (now extinct). Then, is it not rather odd that for all goddesses, there would exist only a single tradition? Has only one house been allotted for all goddesses? Is this really stating the independence of Goddesses? Under the pretext of “Independent Mistress” ( Svādhīna Vallabhā ) , some aggressive misandrists are now attempting to convert every minor and major goddess into the “Primordial Supreme Power” ( Ādi Parāśakti ) . But what is the hist...

Parvati — some aspects from social medias

Image
  Pārvatī- The Mountain Born & The Recipient of Scorn, Targeted Frequently & Defended Rarely Post credit :— Nihal Thakur on quora  Link :— click here   In the vast digital world where cultures and beliefs collide, Pārvatī has increasingly become the subject of subtle but persistent online negativity. While her importance in traditions is immense, the disdain directed at her on the internet remains oddly invisible to many — and even when it's visible, it’s rarely addressed. Unlike the overt backlash some public figures or even other deities might receive, the hate toward Pārvatī is often masked in memes, passive-aggressive commentary, or casual reinterpretations. She's reduced to unfair caricatures: the “Dead of Yajña,” the “Incomplete Portion,” or worse, as someone “unworthy” of Śāktism.— a disturbing narrative that surfaces regularly in online spaces. Yet what makes this trend more troubling is the collective silence around it. Many avoid addressing this dis...